تاریخچه قانون پایانه فروشگاهی وسامانه مودیان

فهرست مطالب

تاریخچه قانون پایانه فروشگاهی وسامانه مودیان

تاریخچه قانون پایانه فروشگاهی وسامانه مودیان به سال ۱۳۹۸ در ایران بازمی‌گردد، در حالی که این سیستم‌ها در بسیاری از کشورهای دیگر سال‌هاست که به اجرا درآمده‌اند. این سامانه که برای کنترل و نظارت بر مالیات طراحی شده، در ایران هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است.

پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

بر اساس قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، تمامی افراد حقیقی و حقوقی که درآمدی دارند، موظفند از تاریخی که توسط سازمان تعیین می‌شود، صورتحساب‌ های خود را در این سامانه ثبت و ارسال کنند.

پایانه فروشگاهی بطور ویژه برای افرادی حقیقی یا کسب‌ و کارهایی است که به مصرف‌کننده نهایی فروش دارند، در حالی که سامانه مودیان مربوط به شرکت‌ هایی است که به دیگر کسب‌ و کارها و شرکت‌ها فروش می‌کنند.

تاریخچه قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان

این سامانه در کشورهای مختلف مانند فرانسه، کره جنوبی، امارات و ژاپن سابقه‌ای طولانی دارد و چندین سال است که به صورت یکپارچه برای اخذ مالیات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما در ایران، این سامانه در سال ۱۳۹۸ تصویب شد. پس از آن، فراخوان‌ هایی برای مودیان ارسال شد که شامل مراحل زیر بود:

پاییز ۱۴۰۱: شرکت‌های داوطلب از جمله شرکت‌ های بورسی و دولتی اولین فراخوان را دریافت کردند.

فراخوان دوم: شرکت‌ های حقوقی (به استثنای شرکت‌های ماده ۱۶ قانون جدید ارزش افزوده) تا زمستان ۱۴۰۱ مهلت داشتند تا صورتحساب‌ های خود را ارسال کنند.

فراخوان سوم: اشخاص حقیقی مشمول فراخوان هشت‌گانه تا بهار ۱۴۰۲ فرصت داشتند تا ارسال صورتحساب‌های خود را آغاز کنند.

فراخوان چهارم: اشخاص حقیقی گروه سوم تا تابستان ۱۴۰۲ مهلت داشتند تا صورتحساب‌ های خود را ارسال کنند.

در نهایت، تمامی افراد حقیقی و حقوقی که هنوز اقدام نکرده‌اند، تا زمستان ۱۴۰۲ فرصت دارند تا سامانه مودیان خود را راه‌اندازی کنند.

نکته:

مودیان محترم لطفا برای اطلاع از نحوه ی ورود به سامانه مودیان وارسال صورتحساب الکترونیکی با پشتیبانی ایزی فاکتور در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *