موضوع صورتحساب الکترونیکی‌

فهرست مطالب

صورتحساب مرجع‌:


صورتحساب اصلی‌ فروش با هر وضعیت‌ (تایید/ رد / عدم نیاز به‌ واکنش‌) و یا هر صورتحساب اصلاحی‌/ برگشت‌ از فروش (تایید شده/ عدم نیاز به‌ واکنش‌) است‌.

صورتحساب ارجاعی‌:


صورتحساب با موضوع اصلاحی‌ ، برگشت‌ از فروش و ابطالی‌ است.

نکات:

  • امکان اصلاح اقلام اطلاعاتی‌ مربوط به‌ خریدار، شناسه‌ کالا / خدمت‌ ، نوع و الگوی صورتحساب در هیچ‌ یک‌ از موضوعات صورتحساب ها وجود ندارد.
  • به‌ صورت همزمان امکان استفاده از یک‌ صورتحساب مرجع‌ در صورتحساب اصلاحی‌ و یا برگشت‌ از فروش ابطال نشده وجود ندارد.
  • هر صورتحساب فقط‌ می‌تواند به‌ عنوان مرجع‌ یک‌ صورتحساب ابطالی‌ قرار گیرد.

1.صورتحساب اصلی‌ فروش

اولین‌ صورتحساب الکترونیکی‌ که‌ با انجام هر معامله‌ صادر و در سامانه‌ مودیان ثبت‌ می‌شود، صورتحساب اصلی‌ فروش نامیده می‌شود.

2. صورتحساب الکترونیکی‌ اصلاحی‌

چنانچه‌ پس‌ از صدور و ثبت‌ صورتحساب فروش، نیاز به‌ اصلاح اقلام اطلاعاتی‌ صورتحساب به‌ غیراز اقلام اطلاعاتی‌ مربوط به‌ خریدار و یا اقلام اطلاعاتی‌ مربوط به‌ کالا/خدمت‌ باشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی‌ می‌بایست‌ صورتحساب جدید (اصلاحی‌)که‌ از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق‌ صورتحساب اصلی‌ (مرجع‌) بوده و حاوی شماره منحصر به‌ فرد مالیاتی‌ صورتحساب مرجع‌ است‌ را صادر و در سامانه‌ مؤدیان ثبت‌ نماید.

توجه‌ به‌ نکات زیر در مورد صورتحساب الکترونیکی‌ اصلاحی‌ ضروری است‌:

1.نوع و الگوي صورتحساب، اقلام اطلاعاتی‌ مربوط به‌ خریدار، شناسه‌ کالا/خدمت‌ غیر قابل‌ اصلاح بوده و برای اصلاح آنها می‌بایست‌ صورتحساب مرجع‌ ابطال و صورتحساب جدید صادر گردد.

2. براي اصلاح تعداد/ مقدار هر ردیف‌ کالا/خدمت‌:

  • در صورت افزایش‌، براي تعداد /مقدار افزایشی‌ علاوه بر امکان صدور صورتحساب جدید(اصلی‌)، می‌توان صورتحساب اصلاحی‌ نیز صادر نمود.(امکان افزودن شناسه‌ کالا/خدمت‌ جدید در صورتحساب اصلاحی‌ وجود ندارد.)
  • در صورت کاهش‌، برای تعداد/مقدار کاهشی‌ علاوه بر امکان صدور صورتحساب برگشت‌ از فروش، صورتحساب اصلاحی‌ نیز می‌توان صادر نمود.(تنها در صورت ثبت‌ اشتباه تعداد/مقدار در صورتحساب اصلی‌ از این‌ قابلیت‌ می‌توان براي اصلاح استفاده نمود.)

3. صدور صورتحساب اصلاحی‌ بر روی صورتحساب اصلاحی‌ با رعایت‌ شروط مندرج در سند حاضر امکان پذیر است‌. بدیهی‌ است‌، آخرین‌ صورتحساب اصلاحی‌ که‌ وضعیت‌ تایید آن مشخص‌ شده باشد می‌بایست‌ به‌ عنوان صورتحساب مرجع‌ در نظر گرفته‌ شود.

4. اگر صورتحساب مرجع‌ خود اصلاحی‌/برگشت‌ از فروش باشد، براي صدور صورتحساب اصلاحی‌/برگشت‌ از فروش، مرجع‌ حتما باید در یکی‌ از وضعیت‌ های (تایید شده/تایید سیستمی‌/عدم نیاز به‌ واکنش‌) باشد.

3. صورتحساب الکترونیکی‌ ابطالی‌

نوعی‌ صورتحساب الکترونیکی‌ است‌، چنانچه‌ پس‌ از صدور صورتحساب (اصلی‌، اصلاحی‌، برگشت‌ از فروش) شرط/شروط زیر برقرار باشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی‌ می‌بایست‌ صورتحساب ابطالی‌ که‌ از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق‌ صورتحساب مرجع‌ بوده و حاوی شماره منحصر به‌ فرد مالیاتی‌ صورتحساب مرجع‌ است‌ را صادر و در سامانه‌ مؤدیان ثبت‌ نماید؛

تغییر اقلام اطلاعاتی‌ مربوط به‌ خریدار. بازگشت‌ تمام اقلام موجود در صورتحساب مرجع‌.
احراز عدم تحقق‌ معامله‌ بر اساس اسناد و مدارك مثبته‌. اشتباه در ثبت‌ تاریخ‌ معامله.

لازم به‌ ذکر است‌، در صورتحساب الکترونیکی‌ ابطالی‌ نوع و الگوی صورتحساب، اقلام اطلاعاتی‌ مربوط به‌ خریدار و کلیه‌ اقلام اطلاعاتی‌ مربوط به‌ کالا / خدمت‌ موجود در بدنه‌ صورتحساب، از صورتحساب مرجع‌ واکشی‌ شده و لزومی‌ به‌ درج آنها در فایل‌ جیسون صورتحساب ابطالی‌ نمی‌باشد.

توجه‌ به‌ نکات زیر در مورد صورتحساب الکترونیکی‌ ابطالی‌ ضروری است‌:

1. روي صورتحساب “مرجع‌ با هر وضعیت‌” و یا “ارجاعی‌ با وضعیت‌ در انتظار واکنش‌” می‌توان صورتحساب ابطالی‌ صادر نمود. لازم به‌ ذکر است‌:

  • . امکان صدور صورتحساب ابطالی‌ روي صورتحساب مرجع‌ در صورتی‌ میسر است‌ که‌ صورتحساب ارجاعی‌ آن در وضعیت‌ در انتظار واکنش‌/رد شده باشد.
  • .چنانچه‌ صورتحساب ارجاعی‌ در وضعیت‌ تایید شده باشد، صورتحساب مرجع‌ آن ابطالی‌ محسوب شده و از آن نمی‌توان مجددا به‌ عنوان صورتحساب مرجع‌ استفاده نمود.

2. امکان استفاده از صورتحساب الکترونیکی‌ ابطالی‌ به‌ عنوان صورتحساب مرجع‌ وجود ندارد.

3. در صورتی‌که‌ صورتحساب مرجع‌ از طریق‌ صورتحساب ابطالی‌ باطل‌ شود، صورتحساب های اصلاحی‌/برگشت‌ از فروش تایید نشده آن (در صورت وجود) باطل‌ می‌شوند.


4. صورتحساب الکترونیکی‌ برگشت‌ از فروش

چنانچه‌ پس‌ از صدور صورتحساب الکترونیکی‌ (اصلی‌ / اصلاحی‌) بخشی‌ از کالا / خدمت‌ کاهش‌ یافته‌ باشد، فروشنده نسبت‌ به‌ صدور صورتحساب الکترونیکی‌ برگشت‌ از فروش اقدام می‌نماید. صادرکننده صورتحساب الکترونیکی‌ می‌بایست‌ صورتحساب برگشت‌ از فروش که‌ از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق‌ صورتحساب اصلی‌ مرجع‌ و حاوی شماره منحصر به‌ فرد مالیاتی‌ صورتحساب مرجع‌ بوده و شامل‌ اقلام کالا / خدمت‌ فروخته‌ شده منهای اقلام برگشتی‌ است‌ را در صورتحساب درج و در سامانه‌ مؤدیان ثبت‌ نماید؛
1. اقلام اطلاعاتی‌ مربوط به‌ خریدار غیر قابل‌ اصلاح می‌ باشد.
2. تعداد/ مقدار یا ردیف‌ کالا/خدمت‌ می‌بایست‌ نسبت‌ به‌ صورتحساب مرجع‌ کاهش‌ یافته‌ باشد. 3. در صورتی‌ که‌ تمام اقلام کالا/خدمت‌ برگشت‌ داده شده باشد می‌بایست‌ صورتحساب ابطالی‌ صادر شود. 4.مبالغ‌ مربوط به‌ کالا/خدمت‌ در صورتحساب برگشت‌ از فروش نسبت‌ به‌ صورتحساب اصلی‌ نمی‌تواند تغییر یابد.

موضوع صورتحساب الکترونیکی به دو بخش اصلی فروش و الکترونیکی اصلاحی و الکترونیکی ابطالی و برگشت از فروش  تقسیم می شود.

موضوع صورتحساب الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *