ثبت نام، جرائم، روش ارسال به سامانه مودیان

فهرست مطالب

ثبت نام الزامی اشخاص حقیقی در سامانه مودیان

همه مودیان مالیاتی که تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۲ درآمد بالای ۱۸ میلیارد تومان داشته باشند، از اول دی ماه ملزم هستند که برای عملکرد فصل پاییز خود به ارائه صورتحساب‌های مالیاتی در سامانه مؤدیان اقدام کنند.” مؤدیان دیگر طبق جدول زمان بندی زیر باید، صورت حساب الکترونیک خودشون رو در سامانه مؤدیان ارسال کنند.

اشخاص حقیقی ملزم به صدور صورتحساب الکتسرونیکی

جرائم عدم ارسال صورتحساب در سامانه مودیان

گه قوانین جدید سامانه مودیان رو رعایت نکنیم چه جرائمی انتظار ما رو میکشه؟ قانون‌گذار برای اینکه نسبت به اجرای قانون جدید سامانه مودیان اطمینان حاصل کند، جرائم بسیار سنگینی را برای مودیانی که این قانون را رعایت نمی‌کنند، در نظر گرفته است. در‌ صورتی‌ که مودی مرتکب هر یک از تخلفات زیر شود، باید برابر با ۱۰ درصد مبلغ فروش یا ۲۰ میلیون ریال (هرکدام که بیشتر باشد) جریمه پرداخت کند.

عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی دیگران برای خود، استفاده از حافظه مالیاتی خود برای دیگران، عدم اعلام شماره‌حساب‌های بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی را با آن‌ها انجام می‌دهد، خسارت های جبران ناپدیری به همراه خواهد داشت.

البته جریمه مهم‌ تر، از دست دادن معافیتِ نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی موجود در قانون مالیات‌های مستقیم است که خسارات جبران نشدنی برای مؤدیان بی خبر در پی خواهد داشت.

روش های ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان از طریق روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است.

ارسال مستقیم توسط شخص مؤدی در روش ارسال مستقیم مودی به سامانه مودیان میره، صورت حساب خودش رو وارد میکنه. خود مؤدی صورت‌حساب رو از طریق کلید خصوصی امضا و صادر می‌کنه.

ارسال توسط شرکت معتمد با کلید شرکت معتمد این ارسال به صورت غیرمستقیم توسط شرکت معتمد و با استفاده از کلید خصوصی امضا و صادر می‌شه ارسال توسط شرکت معتمد با کلید مؤدی در روش ارسال توسط شرکت معتمد با کلید مؤدی، مؤدی اطلاعات صورتحساب الکترونیکی را با کلید خصوصی خود امضا میکنه و صورت‌حساب رو از طریق نرم افزار واسط صادر میکنه.

ارسال توسط سامانه‌های دولتی در روش ارسال توسط سامانه‌های دولتی، مؤدی مسئول صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی است. در اینجا، مؤدی باید در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مؤدیان را توسط سامانه‌های دولتی انتخاب کنه. در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه‌های دولتی امکان‌پذیر میشه.

شما می توانید با پلترفرم ایزی فاکتور براحتی فاکتور های خود را ارسال نمایید. برای آموزش بیشتر اینجا کلیک نمایید.

نحوه دریافت کلید امضاء برای ارسال صورتحساب در سامانه مودیان

به طور کلی دریافت گواهی امضای الکترونیک سامانه مودیان شامل دو مرحله اصلی زیر می باشد:

روش اول: احراز هویت در سامانه جیکا (سامانه گواهی الکترونیکی میانی عام) دریافت کلید عمومی و خصوصی ثبت نام در سامانه gica جهت دریافت گواهی امضای الکترونیکی

اولین مرحله از دریافت گواهی امضای الکترونیکی، ثبت نام در سامانه gica و درخواست صدور این گواهی برای احراز هویت است. در اولین قدم به سایت https://www.gica.ir/ بروید و در این صفحه گزینه “درخواست صدور گواهی الکترونیکی” را انتخاب کنید.

در صفحه جدید “ثبت نام” را انتخاب کنید. ثبت نام باید به نام شخص مالک گواهی یا نماینده شرکت حقوقی انجام بشود. فرایند اولیه ثبت نام و اطلاعات درخواستی تکمیل کنید تا ثبت نهایی و نام کاربری صادر بشود.ثبت نام در جیکا در صفحه جدید، اطلاعات مورد نیاز (احراز هویت) را تکمیل و “مرحله بعد” را انتخاب کنید. احراز هویت در این صفحه، کد ۶ رقمی صحت سنجی به شماره موبایل شما ارسال می شود که این کد را باید در کادر مربوطه وارد کنید و “مرحله بعد” را بزنید.

در این صفحه نام و نام خانوادگی شخص متقاضی را به انگلیسی وارد کنید؛ سپس رمز عبور دلخواه خود را حاوی حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نشانه انتخاب کنید و نهایتا کد امنیتی را وارد کرده و بر روی گزینه “ثبت نام” کلیک کنید. پس از تکمیل ثبت نام، پنجره سبز رنگ برای شما باز می شود که نشان می دهد ، ثبت نام شما تائید شده است. پس از تائید گزینه “بازگشت به صفحه اصلی و ورود کاربران” را انتخاب کنید و و به صفحه اصلی برگردید.

در قسمت ورود متقاضیان امضای الکترونیکی: در قسمت نام کاربری “کد ملی” را وارد و در قسمت رمز، رمز عبوری که در مراحل ثبت نام وارد کردید رو وارد کنید.

سپس دکمه “ورود متقاضیان امضای الکترونیکی” رو کلیک کنید پس از ورود به سامانه، منوی سمت راست گزینه “ثبت درخواست گواهی الکترونیکی” را انتخاب کنید تا وارد صفحه جدید بشید ثبت درخواست گواهی به دو روش پیش روی شماست:

ثبت درخواست از طریق CSR

در این روش گواهی به صورت فایل در اختیار شما قرار داده می شود.

ثبت درخواست گواهی

در این روش گواهی بر روی سخت افزار توکن تحویل داده میشه. اشخاص حقوقی و حقیقی با توجه به نیاز خودشون می تونند، از انواع گواهی های معرفی شده استفاده نمایند.

روش دوم: نمونه نوع دوم گواهی “متقاضی وابسته به غیر دولت”

در سامانه مودیان محصول “گواهی مهر سازمانی وابسته به غیر دولت با اعتبار یک سال یا دو سال” را انتخاب و بر روی گزینه پیش ثبت نام کلیک کنید.

مشخصات نماینده و اطلاعات شرکت را وارد کنید، سپس باید تعرفه گواهی الکترونیکی رو پرداخت کنید.

پس از اتمام تمامی مراحل در سامانه مودیان، ثبت نام شما انجام‌ شده است.

شخص معرفی شده به همراه کد رهگیری به یکی از دفاتر ثبت اسناد منتخب ارائه شده در سایت جیکا مراجعه و احراز هویت خود را تکمیل کند.

کلید CSR یا (Certificate Signing Request):

پس از مراجعه به دفاتر ثبت اسناد منتخب، یک توکن سخت افزاری (فلش) به شما تحویل داده می شود که شامل یک فایل تکسته که در واقع همان فایل CSR است. می توانید از این گواهی امضای الکترونیکی برای تایید هویت خودتون در فضای اینترنت استفاده کنید. حال با داشتن گواهی امضای الکترونیک خود می توانید اقدام به دریافت کلید عمومی و خصوصی خودتون برای ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *