کد رهگیری مالیاتی چیست و چگونه دریافت می‌شود؟

فهرست مطالب

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

کد رهگیری مالیاتی یک شناسه منحصر به فرد ۱۰ رقمی است که سازمان امور مالیاتی کشور به هر شخص حقیقی یا حقوقی که فعالیت اقتصادی دارد اختصاص می‌دهد. این کد مانند یک شناسنامه مالی برای افراد و شرکت‌ها عمل می‌کند و در تمامی امور مالیاتی و اقتصادی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سازمان امور مالیاتی با استفاده از این کد، مودیان مالیاتی را شناسایی کرده و اطلاعات مالی آن‌ها را مدیریت و میزان دقیق مالیات قابل پرداخت آنها را محاسبه می‌کند.

وجود کد رهگیری مالیاتی به شفافیت بیشتر در نظام مالیاتی کشور کمک کرده و از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند. این کد در تراکنش‌های مالی مانند استفاده از کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه کسانی باید کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند؟

به طور کلی، هر فرد حقیقی یا حقوقی که فعالیت اقتصادی دارد، باید این کد را دریافت کند.

افرادی که کسب و کاری را اداره می‌کنند: حال چه به صورت فردی و چه به صورت شرکتی، اگر شما درآمدی از طریق فعالیت اقتصادی خود کسب کنید، نیاز به کد رهگیری مالیاتی دارید.

از طریق پلتفرم‌های آنلاین کسب درآمد می‌کنند: افرادی که از طریق فروش کالا یا خدمات در پلتفرم‌های آنلاین مانند دیجی‌کالا، ایسام و… درآمد کسب می‌کنند، باید کد رهگیری مالیاتی داشته باشند.

مالکان املاک اجاره‌ای: افرادی که املاک خود را اجاره می‌دهند و از این طریق درآمد کسب می‌کنند، مشمول دریافت این کد می‌شوند.

تمامی کسانی که یک فروشگاه یا مغازه دارند که در آن دستگاه کارت خوان وجود دارد، باید برای آن کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند.

افرادی که درآمدهایی مانند سود سهام، سود سپرده و… دارند، ممکن است نیاز به کد رهگیری مالیاتی داشته باشند.

به طور خلاصه، اگر شما از هر فعالیتی که منجر به کسب درآمد می‌شود، مالیات پرداخت می‌کنید یا باید پرداخت کنید، به

کد رهگیری مالیاتی نیاز دارید.

برگه اطلاعات شخص و اطلاعات مالیاتی

نحوه دریافت کد رهگیری مالیاتی چگونه است؟

برای دریافت کد رهگیری مالیاتی مراحل زیر را باید انجام بدهید:

۱. پیش ثبت نام در سامانه:

ابتدا باید به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir/ مراجعه کنید.

گزینه “ثبت‌نام جدید” یا “ورود به سامانه” را انتخاب کنید.

اطلاعات شخصی خود مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه و آدرس را به دقت وارد کنید سپس اطلاعات مربوط به کسب و کار خود مانند نوع فعالیت، آدرس محل کار و شماره تلفن محل کار را وارد کنید. اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. معمولاً شماره شبای یک حساب بانکی به نام خودتان نیاز است.

پس از تکمیل تمامی اطلاعات، گزینه تایید نهایی را انتخاب کنید.

پس از تایید نهایی، یک کد رهگیری به شما اختصاص داده می‌شود. این کد را یادداشت کنید، زیرا برای پیگیری مراحل بعدی به آن نیاز خواهید داشت.

۲. صحت‌سنجی اطلاعات وارد شده:

در این مرحله بخشی از اطلاعات شما، از طریق منابع مختلف استعلام شده و صحت آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت وجود هر گونه مغایرت در اطلاعات وارد شده، این موضوع از طریق پیامکی به شما اطلاع داده می‌شود. سپس شما ملزم به انجام مجدد مراحل پیش ثبت نام خواهید بود.

۳. تولید و ارسال اطلاعات کاربری:

در صورت صحت اطلاعات وارد شده شما و مورد تایید سازمان قرار گرفتن آن‌ها، پیامکی حاوی یک نام کاربری و یک کلمه عبور برای شما و روی تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. این اطلاعات تماما محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن‌ها برعهده خود شما خواهد بود.

۴. ثبت نام نهایی:

در این مرحله با استفاده از اطلاعات کاربری که برای شما ارسال شده. وارد سامانه می‌شوید و پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی خود را در فرم‌های این سامانه تکمیل نمایید. در آخر پس از تکمیل تمام اطلاعات، گزینه تایید نهایی را انتخاب کنید.

در صورت تایید اطلاعات شما با استفاده از اطلاعات کاربری خود قادر به بهره‌برداری از تمام خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور خواهید بود.

مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری مالیاتی اشخاص حقوقی

کپی و اصل مدارک شامل:

  • همه اسناد شرکت که شامل روزنامه رسمی، شرکت نامه، مهر شرکت و..
  • آخرین تغییرات در روزنامه رسمی
  • اسناد شناسایی همه اعضای شرکت

کامل کردن دفترچه مربوط به مشخصات شناسایی اشخاص حقوقی

فیش مربوط به پرداخت دو در هزاری سرمایه اولیه شرکت

قبوض آب، برق، گاز و تلفن شرکت

اسناد مربوط به مالکیت و اجاره نامه دفتر شرکت

گواهی مربوط به امضاء توسط مالکان امضاء حقوقی در محل دفترخانه رسمی اسناد

وکالت نامه از جانب شرکت (درصورتیکه مدیرعامل حاضر نباشد)

مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری مالیاتی اشخاص حقیقی

کپی مدارک شامل:

  • قبض پایانی محل فعالیت
  •  کارت بازرگانی
  • وکالت‌نامه‌ی قائم مقام قانونی
  • جواز کسب
  • کارت ملی
  • گواهی مربوط به ثبت نام اداره امور مالیاتی

اطلاعات هویتی فرد

اصل شناسنامه

عکس در ابعاد 3*4 (سه در چهار)

پیش ثبت نام مالی

ارائه اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت

کپی یا اصل فیش بانکی مربوط به عوارض

تفاوت کد رهگیری مالیاتی با کد اقتصادی چیست؟

کدهای اقتصادی و رهگیری مالیاتی هر دو برای شناسایی واحدهای اقتصادی و افراد در سیستم مالیاتی کشور استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های مهمی دارند.

کد رهگیری مالیاتی، شناسه ۱۰ رقمی منحصر به فرد است که به اشخاص حقیقی و حقوقی که مکلف به پرداخت مالیات هستند اختصاص داده می‌شود و هدف آن شنااسایی مودیان مالیاتی و پیگیری پرداخت‌های مالیاتی است.

اما کد اقتصادی یک شناسه ۱۲ رقمی منحصر به فرد است که به هر واحد اقتصادی (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) که فعالیت اقتصادی دارد اختصاص داده می‌شود. و هدف آن شناسایی کلیه واحدهای اقتصادی در کشور و ایجاد یک پایگاه داده جامع از فعالیت‌های اقتصادی است.

کلام آخر

در صورتی که قبلاً برای دریافت کد رهگیری مالیاتی ثبت‌نام کرده‌اید، نیازی به تکرار این فرآیند نیست. کد خود را در مکانی امن نگهداری کنید، زیرا به آن نیاز خواهید داشت. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *